понедељак, јун 16

Le Corbusier_Villa Savoye

oktobar 1887
avgust 1965
Šarl Eduar Žanere


časovničar- koliko je to uticalo na njegov rad u arhitekturi prosudite sami, dovoljno je reći da je savoye proglašena mehanizmom za stanovanje. I mnogo kasnije mi vidimo Kod Korbizijea metodičnost, pedantnost svojstvenu zanatlijama...



"Idoli" - Korbizije je bio pod jakim uticajem antičkih filozofa i matematičara.Moguće je da iako nije bio prepotentan, ipak sebe svrstavao red sa nekim od ovih mudraca.Kao i oni , bio je genije, željan da unapredi civilizaciju, često i neshvaćen...Od Platona, Korbizije je naučio značenje univerzalnih ideja o lepoti, istini i harmoniji. Jos tada se kod Korbizijea učvrstio antagonizam prema bilo kakvoj ornamentici. Prave forme su geometrični oblici, stilizovani oblici i figure.Ustvari, počeo je da podržava kapitalistički duh i proračune u tehničkim naukama.


Na neki način, verovatno je i sa ovom osobom delio neke stavove početkom 30-ih što dokazuje da je i Korbizije ipak "samo" čovek ...Ali fašizam je tada nosio masku utopijskog društva, a Korbizije je spadao u grupu ljudi koji veruju u savršeno društvo.Svako njegovo delo potvrđuje ovu tezu, a takođe dokazuje da je Korbizije bio "Uomo Universale"...


Cilj svih godina rada, naći savršenstvo, svoj zlatni presek. Svaki čovek tome teži, ali malo ko i uspe u nameri. On je uspeo.... Postavio je postulate moderne arhitekture. U svakoj oblasti ljudskog stvaralaštva se ponekad pojavi osoba koja sve pogura za stepenik više.... Kroz oglede, u ovom slučaju nizom objekata, došao je do suštine svoje teorije, stvorio je modulor, koji će koristiti do kraja karijere. Zato je Savoye matematička formula izvedena u stvarnom prostoru.U arhitekturi je bitno okruženje (kontekst) u kome objekat nastaje. Na samoj obali Ženevskog jezera sa predivnim pogledom na Alpe, nalazi se jedna od najlepših Le Korbizjeovih vila – Le Lak. Ono što ovu vilu čini posebnom jeste prirodno okruženje u kome se nalazi. Međutim, šta je okruženje?! To nije samo prostor, okruženje može biti i vremenski okvir u kome se jedan objekat javlja.

Još pre I svetskog rata Le Korbizje je krenuo na putovanje na Istok, ono što je ostavilo najveći uticaj bilo je presudno u formiranju Le Korbizjea kao umetnika i arhitekte.
Prvi svetski rat je završen i na pomolu je Drugi. Tih godina njujorška berza doživljava kolaps. Oni koji su trebali da finansiraju tuđe zamisli izgubili su sve što su imali. U to vreme poleteo je čuveni dirižabl Graf Zeppelin, simbol tehnologije novog doba. Javlja se prvi televizijski program u boji a na njemu Miki Maus. Konstantinopolj dobija novi savremeniji identitet, rađa se Istanbul, simbol novog doba.
Pod ovakvim okolnostima i u ovakvom vremenskom okruženju, mi se susrećemo sa Le Korbizijeom, zastupnikom nekih 5 tačaka o redu, skladu... pojmovima ne mnogo razumljivim za običnog laika.
Šta je ustvari stajalo iza slobodnih fasada, tačnog rastera stubova ili krovne bašte? Le Korbizije je pokušao da spoji nespojivo, ili ono što će se kasnije nazvali „Lirika arhitekture u mašinskoj eri“, dakle, radi se o kulturi i folkloru u vodama industrije.


Industrija je susreće se sa industrijskim objektima najviše u Zapadnoj Evropi. Pitanje oblika i forme, osnovne forme su lepe forme jer su čiste i jasne. Po uzoru na njih (čelični prozorski okviri tipični su za male fabrike), kuća postaje kutija u kojoj se nešto dešava ili “kutija sa alatom“.
Kultura je predstavljena je komunikacijama unutar kuće, stepenište – koje razdvaja, rampa – koja povezuje. Upravo se rampa prostire od travnjaka u prizemlju do terase na krovu i tako simbolično predstavlja srž ujedinjene Evrope. Da li su prostorije različite kulture i različite nacije?!Tradicija je obeležje naroda odnosno stanovnika te kuće. Tek se u unutrašnjosti sagledava sjaj vlasnika.
Možda je villa savoye namenjena kao kuća za neko božanstvo ili običan čovek u njoj treba da se oseća uzvišeno, bliže bogu... Antički hram, pročišćen, funkcionalan, težak za razumevanje, dostojan nekog velikog..


Početak je 20-og veka, vreme kada braća lete, ljudi beže od filmskih vozova i miševi voze parobrode. Zamislimo uticaj na tada mladog Korbizijea, suočenog sa ovim i uticajima platona, aristotela i drugih antičkih mudraca...Savoye je plod svega toga, oduševljenosti čudima novog doba i poštovanju prema nekim starim vrednostima i umovima...Bilo je zamišljeno čitavo naselje u blizini Buenos Airesa koje bi činile samo tipizirane Savoye. Vidimo da je Korbizije pratio tadašnji trend industralizacije i masovne proizvodnje,da li to znači da je hteo da napravi svoj lični "Olimp". Rečeno je da je ovo možda kuća za boga...E pa isto tako u njoj bi mogao živeti i miki maus...mislimo o tome...

Kada je došao kući napravio je Savoyu, sa svim njenim karakteristikama, bum za sve do tada poznato. Treba shvatiti da je savoye samo deo slagalice, ona se treba posmatrati kao ogled, eksperiment arhitekture, koji je ima za cilj stvaranje Korbizijeovog zlatnog preseka.Zašto smo za temu odabrali ovaj objekat?Zato što niko na svetu ne može sa sigurnošću da kaže šta on predstavlja, bio laik ili arhitekt. Svemirski brod, vilu, instalaciju u prostoru, hram... Sve to je Savoye... Treba reći da dugo nije bila priznata, pretilo joj je čak i rušenje. I to pokazuje koliko je teško shvatiti vrednost dela. U svakom slučaju, ravnodušnih nema. Možete reći da je fantastična, ili prosečna, ali uticaj ne možete osporiti...

82 Chemin de Villiers - 78300 Poissy... Svratite nekad...


петак, јун 6

Kulturni centar Georges Pompidou, arh. Renzo Piano i Richard Rogers, Pariz, 1970-1977.


Korisnik je korišćen – učesnik
Modelom baroknog urbanizma jedinka je vodjena kroz Pariz. Model Pompidoua je revolucionaran u ophođenju prema korisniku, gde on postaje korišćen kao jezik programa, odnosno, kao svrha objekta.

NASA stanice za lansiranje su direktni uzor

Presek = izgled

Ruganje/čikanje/poziv na igru
Duh ‘68.

Nezainteresovanost za program
Da li je to fabrika ili je kontejner? Da li može da bude oba u istom trenutku?

Lutka
Iako je Pompidou lutka (imitira), ona (zgrada) ima izvesnu pokretljivost.

Razmera - antispomenik i spomenik
Poteže se fenomen razmere. Na kom nivou razmere je spomenik, a na kom antispomenik? Čemu je spomenik?


Razvlačenje zapaljene plastike / divergencija

Ovaploćenje Pop Art sex-a i eksplozije

Skupo / jeftino
Da bi se dobila jeftina stvar potrebno je mnogo para iliti “Nisam dovoljno bogat da bih kupovao jeftine stvari.”

Konvencionalno + nekonvencionalno = ljupko i pokvareno
Npr. trg : Konvencionalni trg je i fabrička magistrala.


Slika 1. Marko Marović po ideji Nikole Andonova

* Alexander Gustave Eiffel je izveo svoj toranj, koji je naišao na otpor građana. Novelista Guy de Maupassant koji je tvrdio da mrzi toranj je navodno ručao svaki dan u restoranu na tornju. Kada su ga pitali zbog čega, on je odgovorio da je to jedino mesto odakle nije mogao da vidi toranj. Istina je da je Eiffel postigao važnu stvar, uspeo je da omogući svakom građaninu da se izdigne iznad okruženja.