среда, јул 9

Le Corbusier, Unite d`habitation


Kad pokušavaju da prikažu delo Le Korbizijea i da donesu sud o njemu, svi kritičari se izgleda suočavaju sa jednim suštinskim problemom. U nedoumici su kakve kriterijume da primene – da li racionalističke ili poetičke, možda i jedne i druge.

U Le Korbizijeovom radu prepoznaje se odnos istoka i zapada. Samo značenje istoka i zapada može se protumačiti iz reči ISTOK, čiji je koren ISTI, i osnov je reči ISTINE. Značenje korena ISTI jeste da ono što važi za jednog važi za sve, i da ono što važi za sve važi za jednog. Istok je predstavljen krugom, a zapad se predstavlja upisanim mnogoulom. Uviđamo da se strane mnogougla nikada neće podudatrati sa odgovarajućim lukom, iako se posle određenog broja umnožavanja stranica mnogougla stvara iluzija o istovetnosti. Iz toga izvodimo zaključak da je stavrnost uzrok pometnje i obmane.

Elementi Marsejskog bloka, stanbenu jedinicu, ulicu, konstrukciju, materijalizaciju i forma mogu se objasnti kroz odnos istoka i zapada i njihovo značenje.
Ovi odnosi istoka i zapada prepoznaju se u prostornoj orijentaciji stanbenih jedinica. U čitanju preseka uočava se tumačenje budističke filozofije jin-janga.
Pravo značenje jin-janga ogleda se u sprotstavljanju i dopunjavanju muškog i ženskog elementa, toplog i hladnog, dana i noći, dobrog i zla.


Marsejski blok je projektovan nakon II svetskog rata, za ljude koji su ostali bez doma. Na njemu Le Korbizije primenjuje principe urbanističkog projektovnja i uvodi grad u objekat. „Ulice u vazduhu” prolaze kroz svaku treću etažu, a apartamni su projektovani tako da oponašaju kuću. Strukturom apartmana Le
Korbizije je pokušao da sačuva tradicionalnu porodicu i nagalasi ulogu domaćice.
Njegova ideja je bila humana, težio je da stvori svet koji savršeno funkcioniše, svet u skladu i ravnoteži. Pravi „Nojevu barku moderne”, izdižući objekat iznad tla, iznad trenutnog, pokušavajući da zaštit čoveka od same čovekove nehumanosti, ekstremno ispoljene u ratu.

To je rešio tako što je smestio veliki broj ljudi na jedena prostor i omogućivši im kvalitetan način života.
Vrši standardizaciju čoveka, dimenzioniše ga i pakuje u modul, ne bi li time svtorio univerzalan prostor, koji bi bio udoban svakome. Arhitektura je čovekov stalan okvir i podrška njegove egzistencije.



Problem se javlja u interpretaciji Le Korbizejeve ideje, gde buduće generacije koriste ovaj princip kao model u pravljenju nečega što odstupa od početnog koncepta. Takvo pogrešno tumačenje koncepta teži uniformisanosi čoveka i gubitku individualnosti, o čemu između ostalog govori film Ekvijalibrijum.


Le Korbizije stvara novu umetnost koja je jasna i čitljiva, čiji su osnovni elementi tehnički. Preobrazio je armirani beton iz jednog tehničkog, pomoćnog sredstva u faktor estetske vrednosti. Napravio je formu pogodnu za primenu serijske proizvodnje, objedinivši elemente konstrukcije u jednu estetsku celinu.
Nepravilna forma ventilacije objekta, ukazuje na težnju mnogougla da postane krug.

U Marsejkom bloku vidi se prisutvo istoka u zapadnom sistemu vrednosti. Uspešno je realizovana njegova ideja, definisan je prostor koji služi čoveku, i u koji čovek želi da se vrati.

Нема коментара: